Zoo stoot het Steen der Graven langs de Lieve, / symbool van leed en nooit verstorven klacht, / vooraan op ’t plein (...) / Een huizenrei van donkre weelde en pracht.

Adolf Herckenrath (1947)

LEESTIP VAN DE WEEK (5)

Nieuws

In De Schijnwerper verschenen portretten over Achiel Mussche, Raymond Herreman, Paul De Ryck, Richard Minne, Joris Eeckhout, Johan Daisne, André Duflou en de Franstalige Victor van der Eecken ('Tito').

Daarnaast was er ook aandacht voor auteurs die ‘te gast’ waren op de genoemde Literaire avonden van de K.N.S.(1944-1945)/, met onder meer August Vermeylen (in memoriam), Karel van de Woestijne, Karel Jonckheere, Paul Rogghé, en anderen.
Ook niet-Gentenaren kwamen er aan bod, onder meer Lode Zielens, auteur van de succesroman Moeder waarom leven wij? (1932, Staatsprijs Verhalend proza 1934, tv-bewerking 1993), de Nederlander Remco Campert en Mechelaar Albert van Hoogenbemt, ook winnaar van de Driejaarlijkse Staatsprijs voor proza, 1936-1938, voor zijn debuut De stille man

Kort daarna organiseerde René Ide zijn lezingenreeks Leesclub Boekuil.

Later zou ook de Vereniging van katholieke Oostvlaamse Schrijvers dergelijke avonden opzetten en zelfs literatuur op het water brengen met de Leievaarten.
Midden jaren 1960 waren er de Dinsdagmiddagen van de poezie en vanaf 1975 liep in Gent een reeks Literair-Artistiek Aperitief.
Het Poëziecentrum organiseerde vanaf midden jaren 1980 'De Middagen van de Poëzie', tegenwoordig Poëzie-rendez-vous geheten, de Openbare Bibliotheek en de Stad Gent vervolgden die reeks met de wat breder georiënteerde 'Middagen van de Literatuur', nu voortgezet als de Paarse Zetel, een interviewreeks die je ook achteraf kan beluisteren op Soundcloud.
Sinds 2003 organiseer het Gentse Kunstencentrum Vooruit de boekenreeks Uitgelezen, zowel ter plaatse als (onder voorbehoud) ‘op reis’.