Terug van Gent, dood moe, schor en op. (...) Ik ben al die dagen in een roes geweest (...) Kennismakingen en ovaties zonder eind van 's morgens tot 's nachts laat.

Multatuli (1867)

Terug naar index

BILLIET, DANIEL

(Gent, 17.04.1950-)

Daniel Billiet liep school in het Sint-Amandusinstituut in Gent. Als regent begon hij een loopbaan van leraar Nederlands en Engels maar na enkele jaren besloot hij, zich voltijds toe te leggen op de literatuur, als auteur en als docent creatief schrijven.
Aanvankelijk schreef hij voor volwassenen, bv. met zijn debuutbundel De rib van Magdalena (1974).
Vanaf 1986 publiceerde hij vooral poëzie die zich tot jongeren richt. Titels die nog steeds gretig gelezen worden zijn o.m. Bananenschillen in jeans (1986), De hemel heb je al (1999), en Alles gaat voorbij maar niets gaat over (2008).
Thema’s in zijn werk zijn: taalarmoede bij kansarme kinderen, puberteitsproblematiek (angst, verliefdheid), zelfmoord, oorlog, ontwikkelingshulp, milieuvervuiling enz. Men mag hem dus beslist een geëngageerd auteur noemen.
Voor Het is hopeloos, maar voor de rest gaat alles goed kreeg hij in 1979 de literaire prijs van de stad Gent; het prentenboek De steensnoepers (1990) leverde hem in 1992 de prijs van de Limburgse Kinder- en Jeugdjury op en 5 gedichten uit Wat de ogen niet horen werden in 1995 bekroond met de Tieltse prijs Dichter bij de jeugd.

Daniel Billiet en Gent

In 1950 woonde hij met zijn ouders in de Gentse Wijngaardstraat en nog in hetzelfde jaar in de Raas van Gaverestraat. In 1975 verhuisde hij naar de Ossenstraat. Van 1977 tot 1994 woonde hij eerst in Aalter en dan in Laarne, waarna hij, nog in 1994 terugkeerde naar Gent, Ter Platen.

Samen met Willy Tibergien stond hij aan de wieg van het Gentse Poëziecetrum en van de Poëziekrant. Jarenlang was hij redactiesecretaris van het literaire tijdschrift Yang en werkte hij mee aan de Gentse tijdschriften als Poëziekrant en Hart-slag. In de jaren ‘90 startte hij, samen met de Stedelijke Openbare Bibliotheek, het leesbevorderingsproject voor jongeren, Te Boek door Gent. Later leidde hij een workshop in de Gentse gevangenis en schreef hij samen met de gevangenen het toneelstuk Het huis dat tussen doornen staat (2004) dat hij ook regisseerde (2004).

Inmiddels bedenkt en leidt hij voor de Pedagogische Dienst van de stad Gent (WOCK) schrijfprojecten in scholen met veel taalarme kinderen.

[Martine Bruyneel & Francine de Schepper]

Over Daniel Billiet:

  • Billiet, Daniel, in: Oostvlaams literair lexicon (1981), p. 7
  • Billiet, Daniel, in: Winkler Prins lexicon van de Nederlandse letterkunde: auteurs, anonieme werken, periodieken (1986), p. 44
  • Hugo Brems: Altijd weer vogels die nesten beginnen (2006) (Geschiedenis van de Nederlandse literatuur,1945-2005). Korte vermeldingen van D. Billiet op p. 420, 475, 478, 587 en 712
  • Jan van Coillie besprak verschillende van D. Billiets werken in de tijdschriften Poëziekrant en Leesidee jeugdliteratuur, zie daarvoor de referenties in de catalogus van de Gentse Stedelijke Openbare Bibliotheek
  • Daniel Billiet, zie internet http://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Billiet