11 September [1914]. Op straat durf ik het [dagblad] niet te ontplooien (…) Dat ik het op zak heb, is voor mij het bewijs dat Gent niet is ingenomen.

Karel van de Woestijne (1914)

BRUGES-LA-MORTE VAN GEORGES RODENBACH IN KASK-CINEMA

Nieuws

Kevin D’heedene baseerde zijn poëtische film op Georges Rodenbachs meesterwerk Bruges-la-Morte. Aan de hand van audiovisuele opnames in het nachtelijke Brugge brengt hij Rodenbachs symboliek tot leven. Op zijn nachtelijke dooltochten wordt Hugues Viane, het hoofdpersonage, geconfronteerd met een visioen dat hem herinnert aan een vervlogen verleden. Geplaagd door droombeelden en bevreemdende herinneringen kent zijn verhaal uiteindelijk een dramatische uitkomst. “Bruges-la-Morte” is, na “Hors Monde” over Maurice Maeterlinck, het tweede deel van een trilogie over vergeten Vlaamse symbolisten door Kevin D'heedene.

De Franstalige Gentse symbolistische schrijver Georges Rodenbach (Doornik, 16.7.1855 – Parijs, 25.12.1898) bracht zijn jeugd in Gent door. Vanaf oktober 1866 studeerde hij aan het Sint-Barbaracollege in de Savaanstraat, waar hij bevriend geraakte met Emile Verhaeren. In 174 begon hij zijn rechtenstudie aan de Gentse universiteit, liep stage in Parijs en pleitte aan de Gentse balie. Hij woonde tot 1883 aan de Frère Orbanlaan, verhuisde later naar Brussel waar hij procureur werd, en vestigde zich vanaf 1888 in Parijs.
Rodenbach, die ook een tijd in de Vrijheidslaan 18 in Gent woonde, behoorde tot de kring van Maurice Maeterlinck, Charles van Lerberghe en Grégoire Le Roy, die hij geregeld op de Kouter ontmoette, zie zijn getuigenis Trois poètes.

Rodenbach schreef poëzie, romans en toneel. Hij publiceerde tijdens zijn laatste jaar middelbaar al Le Foyer et les champs (1877). Tijdens zijn rechtenstage in Parijs proefde hij al meer van het artistieke leven en na zijn terugkeer naar de lichtstad bekeerde hij zich volledig tot de literatuur. In 1886 verscheen zijn gerenommeerde poëziebundel La jeunesse blanche, over zijn Gentse jeugd.
Ook in zijn posthuum verschenen Evocations (1924) schreef hij o.a. over de Gentse bouwkunst, de begijnhoven, de Schelde, het Lam Gods, Klokke Roeland en Karel V. Maar zijn literaire roem is sinds 1892 onlosmakelijk verbonden met de symbolistische roman Bruges-la-Morte.

Hij kreeg een al even symbolische herinneringsplaats op de Begijnhofdries. Daar werd op 19 juli 1903 het allegorisch beeldhouwwerk “Bruges-la-Morte”, van de hand van George Minne – de beroemde schepper van ”De fontein der geknielden" – officieel ingehuldigd.
Op 19 december 1948 werd ook een gedenkplaat op zijn ouderlijk huis in de Orbanlaan aangebracht. Het Gentse tijdschrift Epîtres wijdde in datzelfde jaar een themanummer aan Georges Rodenbach (nr. 17), met ook onuitgegeven teksten.

De film “Bruges-la-Morte” wordt in KASK cinema in Gent (Bijlokesite, Godshuizenlaan 4) vertoond op 2 november om 18u en ingeleid door dr. Rik Hemmerijckx.
Meer info op http://samopravo.com/Bruges/Bruges-la-morte.html

Een lemma over Georges Rodenbach is in voorbereiding.