En is het niet aan het oude ras van trotse burgers, aan de verbeten, bijna religieuze arbeidslust (...), dat de stad die morele, intellectuele en fysieke kracht dankt.

Giuseppe Ungaretti (1933)

Terug naar index

MOREL, FREDERICK

(Poperinge, 1984 – )

Vlaams filoloog, copywriter en manager, reiziger en romanschrijver. Zijn tweede stadsroman Happiness on a plate (2013) speelt zich grotendeels af in Gent.

Frederick Morel groeide op in Brugge. Hij studeerde Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit Gent en American Studies aan de Universiteit Antwerpen. Zijn eindwerk aan de UGent ging over de Amerikaanse dichter Ezra Pound (1885-1972) en hij doctoreerde er eind 2013 met Beyond Borders: Laurence Binyon’s networks, poetics and orientalism. Laurence Binyon (1869-1943) is de Engelse schrijver van het gedicht "For the Fallen", waarvan de vierde strofe met de beginwoorden “They shall not grow old...” dagelijks bij de Menenpoort in Ieper wordt voorgedragen ter herdenking van de slachtoffers in de Eerste Wereldoorlog.

Tijdens zijn studies besloot Frederick Morel zijn schrijverstalent verder in te zetten voor creatief proza. Geïnspireerd door de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway (1899-1961) trok hij door Cuba. Reizen door de Verenigde Staten en New York vormden de aanzet voor zijn New Yorkse stadsroman in de stijl en traditie van de Brat Pack, een groep jonge, trendbrekende auteurs uit de jaren 1980 waartoe Bret Easton Ellis 1964- ) en Jay McInerney (1955-) behoorden.
Dat romandebuut The Ferris Wheel (2011, Ndl. Het reuzenrad), gaat over een jongeman die in New York wil studeren, maar opgezogen wordt in het stadsleven, feestjes, avontuurtjes met vrouwen, ... en vaak lijkt het mis te gaan. Al zijn keuzes leiden terug naar het beginpunt, wat hem doet beseffen dat alles tijdelijk is en leidt tot desillusies. Vaak doet de sfeer denken aan J.D. Salingers Catcher in the Rye (1951), terwijl de korte zinnen en vluchtige itspraken eerder bij sms-taal aanleunen.

Van 2016 tot 2021 werkte Frederick Morel als creative copywriter. Sinds 2021 is hij marketing en communication manager bij een business consulting bedrijf.

Frederick Morel en Gent

In Happiness on a plate (2013), Morels tweede Engelstalige roman, komt de hoofdfiguur Michael, een optimistische, gescheiden man, in Gent terecht bij zijn zus en haar kinderen. Hij bouwt er langzaam een nieuw sociaal leven op. Veel herkenbare Gentse plaatsen komen daarbij in beeld: het Zuid (shoppingcenter), de Lammerstraat (kapsalon Rasschaert), de Kouter (met Café des Arts), de Ajuinlei, de Sint-Baafskathedraal, ... De sfeer en de nieuwe ervaringen in de stad worden treffend weergegeven.
Het nieuwe leven van het hoofdpersonage draait om stoppen met roken, kennismaking met Belgische bieren, psychologische verwerking van de scheiding, werk zoeken, nieuwe vrienden en vriendinnen, bezoeken aan het ‘glazen straatje’ (prostitutiebuurt). Grappige spraakverwarringen en overdreven vooroordelen bij erg diverse contacten leidden tot een vlot geschreven boek dat langer bijblijft.
Frederick Morel lanceerde Happiness on a plate met een in Gent opgenomen filmpje, dat toevallig ook een ongeluk op de Sint-Michielsbrug in beeld bracht.

[Herbert de Vleeschouwer & redactie]

Over Frederick Morel:

  • Frederick Morel, zie op: artus.be
  • Hannes Maertens: Jonge wolven, in: Schamper (studentenblad UGent) (20.12.2010)
  • Jo de Ruyck: Vlaming debuteert met roman in het Engels, in: Het Nieuwsblad (11.01.2011)
  • Marysa Demoor & Frederick Morel: Laurence Binyon and the Belgian artistic scene: unearthing unknown brotherhoods, in: Victorian Periodicals Review, jrg. 44 (2011), nr. 2, p. 184-197, ook integraal online op: academia.edu/1030181/Laurence_Binyon - zie ook biblio.ugent.be
  • Dirk Leyman: Verwonderde blik op de werkelijkheid, in: De Morgen (20.07.2011), p. 35
  • Bert Staes: Gentse auteur kondigt boek aan met hilarisch filmpje, in: Het Nieuwsblad (04.11.2013), ook online op: nieuwsblad.be