(…) aan de ingangspoort van de courantdrukkerij was er eene herrie. Plots vloog, achter ons, de deur der redactiezaal open (…). De Duitschers zijn daar!… Ze zijn op ’t stadhuis!

Jozef de Graeve (1919)

SCHRIJFSTER EN JOURNALISTE JANINE DE ROP OVERLEDEN

Nieuws

Janine de Rop, met haar dochtertje, 1962.

De Rop was romanschrijfster en journaliste, groeide op in een socialistisch milieu aan de rand van de volkswijk Brugse Poort in Gent en werd op tweejarige leeftijd getroffen door kinderverlamming. Na kantoorwerk in een Gentse katoenfabriek werd zij medewerkster van de krant Vooruit, waar ze recensies schreef voor de rubriek ‘Geestesleven’.
Vanaf haar debuut werd haar werk sterk gewaardeerd. Zij won de romanprijs van de Provincie Oost-Vlaanderen voor De wachttijd (1960) en de letterkundige prijs van de stad Gent voor De traditie (1963); beide romans werden in Nederland uitgegeven door De Arbeiderspers.
De laatst genoemde roman wordt gedragen door drie sterke vrouwenfiguren die de sociale strijd over verschillende generaties belichamen. Het verhaal speelt expliciet in Gent van het fin de siècle tot W.O.II. Marianne, de jonge vrouw met een fysieke beperking die op het eind van de roman in beeld komt, is gemodelleerd naar De Rop zelf.

Recent werd nog een verhaal van De Rop gepubliceerd in Verhalen voor het sterven gaa (2014), samengesteld door Marc Cosyns. Deze huisarts, docent aan de UGent en deskundige in stervensbegeleiding tipte ook Guy Cassiers om met Monty en Toneelhuis de aangrijpende roman De rechter en de beul (1970) van Janine de Rop op scene te zetten.
Cosyns vertolkte in de opvoering begin 2009 zelf de rol van de hoofdpersoon en nazi-arts Martin Herzlinger. Scenograaf Peter Missotten gaf het innerlijke conflict van Herzlinger op sobere wijze vorm. Sommigen waardeerden de kilte van de voorstelling niet, hoewel die parallel met de meedogenloze knechting van geneeskunde door politieke ideologie onder de huid van de toeschouwers kroop en ook onze huidige dubbele moraal etaleerde.

Lees meer over Janine de Rop en haar werk op Literair Gent

Lees meer over ‘De rechter en de beul’ van Guy Cassiers bij Monty , door historicus Gie van den Berghe en Knack-theatercriticus Guido Lauwaert

Meer over Marc Cosijns’ Verhalen voor het sterven gaan en de aangekondigde podiumversie ervan, gemaakt door de Gentse acteur Kurt Defrancq