Paul Demets, Kathleen Vereecken en Kaatje Vermeire bekroond

Paul Demets

Piet Gerbrandy hield in Knack De klaverknoop van Paul Demets tegen het licht: Demets waagde het “om hechte familiebanden onder het vergrootglas te leggen, en wat hij waarneemt grijpt naar de keel.” De dichtbundel gaat echter niet alleen over familie en voorouders, maar vooral over identiteit in een steeds complexere samenleving, waar ouders en kinderen, vaste bewoners en inwijkelingen dezelfde schaarse ruimte moeten delen. De dichter zet grote vraagtekens bij de liberaal-westerse levensvisie, individuele gelijkheid en vrije keuze.

De jury van de Jan Campertprijs noemde De klaverknoop "een spetterende bundel, waarin elk beeld beladen en betekenisvol is, zonder dat deze poëzie ondoordringbaar wordt. Demets' grote verdienste is dat hij de taal weet te knopen zonder de lezer in te snoeren. Deze gedichten blijven zinderend hangen."
 
De Jan Campertprijs is één van de grote poëzieprijzen in het Nederlandse taalgebied en is genoemd naar de Nederlandse dichter en verzetsstrijder Jan Campert, vader van de bekende schrijver-dichter Remco Campert. Het is het tweede jaar op rij dat de Jan Campertprijs aan een Vlaamse dichter wordt uitgereikt; vorig jaar won Annemarie Estor de prijs van 5.000€ voor Niemandslandnacht: een crime-poem.

Demets’ debuut De papegaaienziekte (1999) werd bekroond met de Prijs voor Letterkunde van de Provincie Oost-Vlaanderen 2003 en zijn tweede bundel De bloedplek (2012) met de Herman de Coninckprijs. Eind december 2019 eindigt zijn opdracht als plattelandsdichter van Oost-Vlaanderen, een functie die hij vier jaar lang met overtuiging en empathie invulde.

Paul Demets is docent aan de School of Arts (Hogeschool Gent), onderwijsdidacticus aan de Universiteit Gent en daarnaast dichter en poëzierecensent voor o.m. Radio 1, Klara, Ons Erfdeel, Awater, Poëziekrant en De Morgen. Hij werkte ook als theaterrecensent voor De Standaard en Knack en schreef toneelessays voor Etcetera en Documenta. Hij is De laatste decennia legde hij zich ook toe op samenwerking met beeldende kunstenaars, o.m. voor de Poëziezomers van Watou en expo’s in het Gentse SMAK. Voor het Salon du Livre 2003 in Parijs stelde hij het presentatiedossier Ecrivains Flamands samen en het jaar daarop de Lannoo-publicatie Behoud de begeerte. Hij werkt aan een biografie van de Vlaamse dichter Paul Snoek. 

Lees meer over de Jan Campertprijs voor Paul Demets op Schoolofartsgent.be
Lees de bespreking van De klaverknoop door Piet Gerbrandy in Knack

Luister naar Paul Demets over “Stilte in poëzie” op Soundcloud.com
Bekijk de uitgebreide biografie en de publicaties van Paul Demets op Schrijversgewijs.be
Een overzicht van eerdere bekroningen van Paul Demets staat op Poeziecentraal.be

Boekenleeuw voor Kathleen Vereecken, Boekenpauw voor Kaatje Vermeire

De winnaars van het beste Vlaamse kinder- en jeugdboek en van het mooist geïllustreerde jeugdboek van 2019 zijn allebei Gentse boekmakers. 

Kathleen Vereecken kaapte met Alles komt goed, altijd de Boekenleeuw weg, nadat ze die ook in 2010 al eens gewonnen had voor Ik denk dat het liefde was. Haar recente boek over een West-Vlaams gezin in de Eerste Wereldoorlog won eerder op het jaar de Woutertje Pieterse Prijs. Volgens de jury van de Boekenleeuw “(bespeelt het) boek een breed scala aan emoties“ en is het verhaal “tegelijk historisch en actueel“; en bovendien geschreven “in een loepzuivere taal” en vanuit een intense betrokkenheid.
Kathleen Vereecken schreef eerder over de harde realiteit van de 19de en begin 20ste eeuwse Gentse arbeiders- en fabriekskinderen (Wreed schoon, Alle kleuren grijs). Daarna publiceerde ze vooral historische romans in internationaal perspectief, over slavernij (Lara en Rebecca), over de zoon van een zijdekoopman (Zijdeman) en over de te vondeling gelegde zoon van filosoof Jean-Jacques Rousseau (Ik denk dat het liefde was). Daarin combineert ze historische feiten met psychologisch bijzonder goed getekende personages. Geregeld schrijft ze voor kinderen ook verhalende non-fictie en stelde ze voor volwassenen documentaire boeken samen over adoptie, of over minnaressen vroeger en nu.

Kaatje Vermeire is bekroond voor haar illustraties in Ans & Wilma verdwaald, een kinderboek van Alice Reijs en Ariane Van Vliet. Vermeire werd door de jury geprezen voor haar schilderskwaliteiten, waarbij ze voortdurend nieuwe uitdagingen aanging in het reageren op en ondersteunen van het verhaal; ze deed dat in Ans & Wilma verdwaald vooral wisselende perspectieven en allerlei dimensies van licht en donker.

De winnaars werden eind oktober bekendgemaakt op de Antwerpse Boekenbeurs en ontvangen dankzij Sabam voor Culture elk 2.500 euro. Kruisemnaar Marc de Bel ontving bij dezelfde gelegenheid de carrièreprijs.

 

Lees meer over de Boekenleeuw en Boekenpauw 2019 op VRT.be/vrtnws

Meer informatie over Kathleen Vereecken en haar boeken op www.kathleenvereecken.be en in het Lexicon op deze website: www.literairgent.be/lexicon/auteurs/vereecken-kathleen

Meer informatie over Kaatje Vermeire op www.kaatjevermeire.be